Uddannelsesmuligheder

Gymnasiale ASF-klasser

Der er rundt om i landet oprettet 14 klasser på de gymnasiale uddannelser til unge med Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF-klasser). For at kunne etablere særlige støttefunktioner for eleverne er der tale om små klasser på op til 12 elever.

Muligheden for at udbyde en ASF-klasse tildeles til gymnasiale institutioner på baggrund af ansøgning i forbindelse med særlige udbudsrunder.

I vurderingen af ansøgningerne lægges blandt andet vægt på at sikre spredning på tværs af geografi og uddannelsestyper.

Uddannelsesforløb i ASF-klasser er tilrettelagt, så der tages højde for de vanskeligheder, eleverne oplever på baggrund af deres ASF.

Uddannelsesinstitutioner, der er godkendt til at have ASF-klasser, modtager et øget tilskud til dette formål. Uddannelsesinstitutionerne kan derfor ikke også modtage tilskud til SPS til elever med ASF, da der så bliver givet tilskud til samme formål to gange. Elever i ASF-klasser, der har andre funktionsnedsættelser ud over ASF (fx ordblindhed), kan få bevilget støtte, hvis der er behov for det.

ASF-klasserne er placeret på følgende institutioner fordelt på de fem regioner:

Region Institution Uddannelsesretning
Hovedstaden
Høje-Taastrup Gymnasium stx
København VUC hf
Sjælland
Næstved Gymnasium og HF stx
ZBC (Zealand Business College) Slagelse htx
Syddanmark
Midtfyns Gymnasium stx
Aabenraa Statsskole hf
Campus Vejle hhx
Midtjylland Paderup Gymnasium stx
Herning HF & VUC hf
Aarhus HF og VUC
hf
Skive College htx
Nordjylland Aalborg Katedralskole hf
studneter

STU

STU er en treårig ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, som ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse.

Unge under 25, der ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse, har et retskrav på at få tilbudt en ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU).

Uddannelsen er ikke kompetencegivende til videre uddannelse eller erhverv. Den har til formål, at unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse.

Uddannelsens opbygning

Det konkrete indhold i uddannelsen planlægger du sammen med en vejleder. Sammen laver I en forløbsplan for din uddannelse. I tager udgangspunkt i dine ønsker, behov og muligheder for fremtidig uddannelse og beskæftigelse. Forløbsplanen justeres efter behov og mindst én gang om året.

Uddannelsen kan indledes med et afklaringsforløb på op til 12 uger.

Din særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse tager 3 år og indeholder både undervisning og praktiske aktiviteter. Det kunne fx være praktik i en virksomhed eller undervisning på en efterskole, erhvervsskole eller anden institution.

Målet med uddannelsen er, at du udvikler dig personligt, socialt og fagligt, så du kan leve et så selvstændigt og aktivt voksenliv som muligt. Hvis du har lyst og mulighed, vil uddannelsen også åbne døre for mere uddannelse og beskæftigelse.

I slutningen af uddannelsen

Senest 3 måneder før du afslutter uddannelsen, bliver du indkaldt til et møde om din fremtid efter uddannelsen. Her vil I snakke om dine ønsker og muligheder for videre uddannelse, beskæftigelse, fritidsaktiviteter og sociale aktiviteter. Du må gerne tage dine forældre med til samtalen, hvis du har lyst til det.

Videre efter uddannelsen

Der er ikke eksamener i den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse. Når du afslutter uddannelsen, får du et uddannelsesbevis. Dette bevis indeholder en beskrivelse af, hvad du har lavet og lært i løbet af uddannelsen. Beviset indeholder også en vurdering af din opfyldelse af målene for uddannelsen.

Hvis du kun gennemfører en del af uddannelsen, får du et uddannelsesbevis for den del, du har gennemført.

studneter

AspIN

AspIN er uddannelse med sigte på job til dig, der har en gennemgribende udviklingsforstyrrelse – fx Aspergers Syndrom, ADHD eller OCD.

Du får undervisning, som hjælper dig i lige præcis dine udfordringer. Vi tilpasser altså indholdet til dine behov. Og retter uddannelsen mod dit drømmejob.

På AspIN-forløbet får du et fagområde, et personligt udviklingsområde og en praktik. Det tager alt sammen udgangspunkt i dig; dine evner, interesser og kompetencer.

AspIN er sammentrækningen af Aspergers og Inklusion – fordi vi har fokus på din personlige udvikling og inkluderer dig på arbejdsmarkedet.

Vi kombinerer din personlige udvikling med inspirerende oplevelser, socialt samvær og faglige kompetencer – alt sammen, så det passer til dine behov.

Læs mere om AspIN

AspIT

AspIT er en IT-uddannelse, hvor kerneopgaven er at danne og uddanne unge med ASF gennem læring og trivsel til et godt liv med beskæftigelse.

AspIT er en erhvervsrettet IT-uddannelse til dig med Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF) eller lignende og med særlige behov. Vi samarbejder med dig om at udvikle dit IT-talent, så du får tilknytning til arbejdsmarkedet indenfor IT-området på en måde, der matcher dine kompetencer.

Efter tre år har du opnået dokumenterbare, personlige og IT-mæssige kompetencer, så du kan løse konkrete opgaver for virksomheder, gennemføre praktikforløb og modtage læring på et højt IT-fagligt niveau.

AspIT har otte afdelinger fordelt ud i hele landet:

Afdeling Adresse
Østjylland Banegårdspladsen 1a, 2.sal
8000 Aarhus C
Trekanten Boulevarden 48,
7100 Vejle
Sønderjylland Madevej 9, 1 sal,
6200 Aabenraa
Storkøbenhavn Carl Gustavs Gade 3, 1 sal. Th,
2630 Høje Taastrup
Midtjylland Arvikavej 2B
7800 Skive
Esbjerg Sp. Møllevej 72
6700 Esbjerg
Sjælland Banegårdspladsen 2, 1 sal,
4700 Næstved
Fyn Ejlskovsgade 3B, 2 sal tv,
5000 Odense C
Læs mere om AspIT
pige ved bærbar

Jobmuligheder

KLAR TIL START

Den sikreste vej til job for borgere med autisme

KLAR TIL START er et særligt tilrettelagt ansættelsesforløb til unge og voksne med en autismespektrumforstyrrelse (ASF) eller autismelignende træk. Forløbet foregår på en privat arbejdsplads, hvor kandidaten får støtte og jobtræning af en vejleder med specialviden om autisme. KLAR TIL START udbydes i partnerskab med private virksomheder og autismespecialister landet over

Visitation

Kommunen visiterer borgeren til KLAR TIL START. Det kan ske via bl.a. LAB (lov om en aktiv beskæftigelsesindsats) eller som STU (lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov).

Observationsforløb

Kandidaten begynder i KLAR TIL START med et 12-ugers observationsforløb, hvor hans/hendes KLAR TIL START-vejleder med baggrund i en række udvalgte arbejdsopgaver i gradvist stigende kompleksitet foretager en afprøvning og vurdering af kandidatens faglige og personlige kompetencer og potentiale.

Dette sker med inddragelse af kandidaten selv. Ud fra dette planlægger vejlederen i samarbejde med nærmeste leder på virksomheden det efterfølgende udviklingsforløb. Inden for en ramme, som kandidaten trives i, og som kommunen vurderer er relevant, defineres realistiske mål i forhold til arbejdsområder, beskæftigelsesgrad og forløbets varighed.

Ved afslutningen af observationsforløbet drøftes planen med kandidaten og kommunen samt evt. forældre og støtteperson og beskrives i en statusrapport.

Afklaringsmøde

I uge 12 mødes kandidat, sagsbehandler/uddannelsesvejleder og KLAR TIL START-vejleder til et afklaringsmøde med udgangspunkt i statusrapporten. Her aftales det videre forløb samt varigheden af dette.

lup

Udviklingsforløb

Kandidaten overgår nu til udviklingsforløbet, hvor han/hun sidemandsoplæres af sin KLAR TIL START-vejleder i de konkrete aftalte arbejdsopgaver. Opgaverne kan naturligvis justeres, hvis udviklingen taler for det. Sideløbende udvikles kommunikative og sociale kompetencer, ligesom selvstændigheden udvikles, så kandidaten efterhånden samspiller direkte med arbejdspladsens leder og medarbejdere.

Hver tredje måned udarbejder vejlederen status og progressionsskemaer, som sikrer kandidaten og kommunen et gennemskueligt indblik i kandidatens forløb og udvikling. Kandidaten afprøves ift. arbejdstid for at belyse hans/hendes maksimale arbejdstid i en kontinuerlig ansættelse, under hensyntagen til at han/hun skal have overskud til husførelse, socialt liv, afslapning etc. Der udarbejdes dokumentation af arbejdsevne med beskrivelse af arbejdsopgaver, selvstændighedsgrad, skånebehov, arbejdstid, arbejdseffektivitet mv. i forhold til vedkommendes fremtidige ansættelsesforløb og med fokus på at sikre en varig ansættelse.

Afsluttende rapport

Afsluttende møde med kandidat, jobcenter/ kommune, arbejdsgiver og KLAR TIL START.

Her indgås på baggrund af den afsluttende rapport aftale om ansættelsesforhold, timetal, arbejdseffektivitet mv.

Overgang til job

Overgangen til jobbet er ofte relativt ukompliceret, når kandidaten overgår til ansættelse på det arbejdssted, hvor hele forløbet har fundet sted. Såfremt ansættelsen er på et andet arbejdssted i virksomheden, vil der typisk være behov for et forløb med introduktion til transport, kolleger mv. på ansættelsesstedet.

Evt. ventetid på den kommunale fleksjobgodkendelse eller lignende sagsbehandling kan forlænge udslusningsperioden.

De udarbejdede retningslinjer for overgang til job er en afgørende betingelse for en god start i ansættelsen og et varigt ansættelsesforhold

I job!

Kandidaten har første arbejdsdag i sit nye job.

kalender